ΔΙΑΙΤΕΣ ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΣΗΣ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ: Μύθος ή πραγματικότητα;

Up there!Εάν τα Χριστούγεννα φάγαμε πολύ και την Πρωτοχρονιά ακόμη περισσότερο, σήμερα δεν έχουμε πλέον άλλες δικαιολογίες… Είναι καιρός με αφορμή τον καινούργιο χρόνο να κάνουμε νέα αρχή στη διατροφή μας, εφόσον είναι πλέον γνωστό ότι είτε αντιμετωπίζουμε πρόβλημα αυξημένου βάρους, είτε όχι, η σωστή διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της υγείας μας.

Έτσι, οι περισσότεροι σκέφτονται εξαντλητικές δίαιτες αποτοξίνωσης, προκειμένου να απαλλαχθούν από τα περιττά κιλά των διατροφικών ατασθαλιών της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Συγκεκριμένα, υιοθετούν διαιτητικά σχήματα βασιζόμενα στη μονοφαγία, όπου μία ομάδα τροφίμων (π.χ. γαλακτοκομικά, φρούτα, λαχανικά) καταναλώνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα, άλλα τρόφιμα (π.χ. ρύζι, μακαρόνια) αποκλείονται, ενώ συστήνονται «μαγικές τροφές» που καίνε το λίπος (π.χ. γκρέιπ φρουτ).

Ωστόσο, προτού θέσουμε τον οργανισμό μας στις παραπάνω δίαιτες αποτοξίνωσης πρέπει να σκεφτούμε κατά πόσο είναι διατροφικά ισορροπημένες, τι κινδύνους εγκυμονούν και αν τελικά το σώμα μας αξίζει να υποβληθεί σε τέτοια εξαντλητική προσπάθεια. Η αλήθεια είναι ότι ανεξάρτητα με τα όσα εικάζονται οι δίαιτες αποτοξίνωσης, τα αποτελέσματά τους στηρίζονται κυρίως στο ότι είναι υποθερμιδικές, ενώ η απώλεια που παρατηρείται οφείλεται σε απώλειες υγρών ή και μυϊκού ιστού και όχι σε απώλεια λίπους. Συνεπώς, δεν έχουν διάρκεια αφού τα άτομα που τις εφαρμόζουν δεν μαθαίνουν τις αρχές της υγιεινής διατροφής με αποτέλεσμα μόλις τελειώσει η δίαιτά τους να μην γνωρίζουν πως πρέπει να τρέφονται και να παίρνουν σε μικρό χρονικό διάστημα τα όποια χαμένα κιλά τους. Επιπλέον, δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ακολουθώντας δίαιτες μονοφαγίας, χαμηλές σε θερμίδες θέτουμε την υγεία μας σε κίνδυνο. Συγκεκριμένα τα μειονεκτήματα των διαιτών αποτοξίνωσης συνοψίζονται στα παρακάτω:

  • Αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης αναιμίας λόγω έλλειψης σιδήρου που προκύπτει από την απουσία κόκκινου κρέατος.
  • Έλλειψη βιταμινών του συμπλέγματος Β εξαιτίας της μειωμένης κατανάλωσης αμυλούχων τροφών (ψωμί, ρύζι, μακαρόνια, δημητριακά). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο μεταβολισμός να επιβραδύνεται και το νευρικό σύστημα να εξασθενεί.
  • Θαμπό δέρμα & μαλλιά: στις περισσότερες δίαιτες αποτοξίνωσης μειώνεται η πρόσληψη ελαιόλαδου, άρα και βιταμίνης Ε που είναι χαρακτηριστική για την υγεία της επιδερμίδας και την ανάπλαση της τρίχας.
  • Η εγκυρότητα και η αξιοπιστία τους δεν τεκμηριώνονται από κανέναν επιστημονικά επίσημο φορέα.

Επιπρόσθετα, αρκεί και μόνο ο ορισμός «αποτοξίνωση» για να επιβεβαιώσει το πόσο ανορθόδοξο είναι το παραπάνω διαιτητικό σχήμα. Ο όρος αποτοξίνωση θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο για ουσίες τοξικές όπου υπάρχει εθισμός. Οι αποτοξινωτικές δίαιτες βάσει επιστημονικών μελετών δεν εξυπηρετούν κανένα σκοπό παρά μόνο ίσως το ψυχολογικό, όπου το άτομο νιώθει πιο καλά όταν τρέφεται μόνο με φρούτα ή λαχανικά. Η αλήθεια είναι ότι το παραπάνω διατροφικό σχήμα οδηγεί σε απώλεια υγρών, τα οποία επανέρχονται σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Συνεπώς, είναι σημαντικό να καταλάβει κανείς ότι βασική προϋπόθεση για τη σωστή απώλεια βάρους είναι η εφαρμογή μιας υποθερμιδικής πλην όμως ισορροπημένης διατροφής στην οποία να συμπεριλαμβάνονται όλες οι ομάδες τροφίμων (γαλακτοκομικά, φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, όσπρια, κρέας) στις ενδεδειγμένες ποσότητες, έτσι ώστε να υπάρχει σταδιακή απώλεια βάρους, χωρίς αυτή να έχει αρνητικά αποτελέσματα στην υγεία του ατόμου που την εφαρμόζει. Τέλος, προκειμένου να επιτύχουμε ένα υγιές επίπεδο βάρους καλό είναι να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας και την άσκηση.

Γεωργία Καπώλη

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, ΜSc

Πηγή: www.logodiatrofis.gr

Author: Care24.gr

Share This Post On