ΠΑΧΑΙΝΩ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΡΩΩ!ΜΗΠΩΣ ΕΧΩ ΥΠΟΘΥΡΕΟΕΙΔΙΣΜΟ;

thyroid1Ο θυροειδής αδένας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς αδένες του ενδοκρινικού μας συστήματος. Βρίσκεται στο λαιμό μας ακριβώς μπροστά από τους χόνδρους του λάρυγγα και αποτελείται από δύο λoβούς ήτοι τον αριστερό και το δεξιό που ενώνονται μεταξύ τους με τον ισθμό.

O θυροειδής αδένας παράγει τρεις βασικές και πολύ σπουδαίες ορμόνες τη θυροξίνη (γνωστή και ως Τ4), την τριιωδοθυρονίνη (γνωστή και ως Τ3) και την καλσιτονίνη. Εξ αυτών η καλσιτονίνη παίζει σπουδαίο ρόλο στη ρύθμιση του μεταβολισμού του ασβεστίου στον οργανισμό μας και για αυτό τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται, εκτός βέβαια των άλλων ενδείξεων της και για την αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης ιδιαίτερα στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση.

Ποιες είναι οι παθήσεις του θυρεοειδούς

Οι πιο συχνά εμφανιζόμενες παθήσεις του θυρεοειδούς είναι ο υπερθυρεοειδισμός και ο υποθυρεοειδισμός.

Τι είναι ο υποθυρεοειδισμός

Υποθυρεοειδισμός είναι η παθολογική κατάσταση κατά την οποία έχουμε μειωμένη έκκριση θυρεοειδικών ορμονών.

Όταν λέμε ότι υπάρχει υποθυρεοειδισμός, δηλαδή ότι ο θυρεοειδής αδένας υπολειτουργεί, μπορεί να παρατηρηθεί αύξηση βάρους (2-4 κιλά). Τα παραπάνω κιλά δεν είναι λίπος αλλά υγρά που συσσωρεύονται στο διάμεσο ιστό. Επίσης επειδή ο θυρεοειδής υπολειτουργεί, μειώνεται ο βασικός μεταβολικός ρυθμός.  Με τη φαρμακευτική αγωγή ρυθμίζονται οι ορμόνες του θυρεοειδούς και ο μεταβολισμος σας θα επανέλθει στα φυσιολογικά

Τι πρέπει να τρώω αν πάσχω από υποθυροειδισμό;

Για τη σύνθεση των θυρεοδικών ορμονών απαραίτητο στοιχείο είναι το Ιώδιο η έλλειψη του οποίου οδηγεί μοιραία σε μειωμένη παραγωγή ορμονών. Πηγές πλούσιες σε Ιώδιο είναι οι θαλασσινές τροφές. Ένδεια Ιωδίου παρουσιάζεται κυρίως σε ορεινές περιοχές όπου συνήθως λείπουν τα θαλασσινά καθώς και σε άτομα που συστηματικά αποφεύγουν τη λήψη αυτών. Σήμερα με την ιωδίωση του μαγειρικού αλατιού ένδεια Ιωδίου σπάνια παρατηρείται. Η σωστή διατροφή βοηθά στην καλή λειτουργία .

Η μεσογειακή διατροφή με έμφαση στις τροφές που περιέχουν λογικές ποσότητες ιωδίου όπως τα θαλασσινά, τα ψάρια, αλλά και τροφές πλούσιες σε τυροξίνη όπως τα όσπρια και οι ξηροί καρποί είναι ιδανική.
Αν πάσχετε από υπερθυρεοειδισμό και παίρνετε αντιθυρεοειδικά φάρμακα , ερευνητές έδειξαν ότι πρέπει να αποφύγετε τις τροφές που περιέχουν πολύ ιώδιο (ψάρια και θαλασσινά) και να μη χρησιμοποιείτε στη μαγειρική θυμάρι, κόκκινο πιπέρι και κόψτε το θαλασσινό αλάτι. Αν πάσχετε από υποθυρεοειδισμό και παίρνεται Τ3 ή Τ4 ξεχάστε το λάχανο, τα λαχανάκια Βρυξελλών και τα προϊόντα σόγιας.

Η κυριότερη ίσως σύσταση, σε συνθήκες υποθυρεοειδισμού, είναι ο περιορισμός των προσλαμβανόμενων από τη διατροφή λιπαρών. Οι περισσότεροι οργανισμοί υγείας συντείνουν στο ότι από τα λιπαρά θα πρέπει να προέρχεται το πολύ το 30% των θερμίδων ημερησίως. Κάτι που βοηθά αρκετά και στον έλεγχο του σωματικού βάρους, κυρίως στοχεύοντας σε τρόφιμα που δεν είναι ενεργειακά πυκνά, π.χ. λαχανικά, φρούτα, αρτοσκευάσματα ολικής άλεσης κ.α.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι βιταμίνες Α, C και Ε, αλλά και ο ψευδάργυρος διαδραματίζουν κάποιο ρόλο σε συνθήκες υποθυρεοειδισμού. Τα θαλασσινά, όπως τα στρείδια και ο αστακός, παρέχουν ιώδιο, βιταμίνη κα ψευδάργυρο, που απαιτούνται για την παραγωγή ορμονών του θυρεοειδούς. Τα αυγά, το τυρί και τα γαλακτοκομικά αποτελούν πηγές βιταμίνης Ε, ενώ το μούσκλι παρέχει βιταμίνες Β συμπλέγματος, Ε και ψευδάργυρος.

Γενικά , η μεσογειακή διατροφή προάγει την υγειά σας και βελτιώνει την ρύθμιση των θυροειδικών ορμονών, με αποτέλεσμα οποιαδήποτε προσθήκη βάρους, να μειώνεται έστω και με αργό ρυθμό !

Κατερίνα Πέλκα

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, BSc (Hons)

Πηγή: www.logodiatrofis.gr

Author: Care24.gr

Share This Post On