EΓKYMOΣYNH, ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΤΙ ΤΡΩΤΕ;

preg187x181Μία εγκυμοσύνη φέρει πολλές αλλαγές στη ζωή της εγκύου και φυσικά στη διατροφή της. Η έγκυος πρέπει να τρώει για δύο, αλλά όχι όσο δύο… Τα θρεπτικά συστατικά έχουν ζωτική σημασία για εκείνη και το έμβρυο. Από τα σημαντικότερα είναι οι πρωτεΐνες που χρησιμοποιούνται στο σχηματισμό των ιστών του εμβρύου. Οι συνιστώμενες προσλήψεις έχουν υπολογισθεί στα 50 γραμμ. ημερησίως για μία μη έγκυο γυναίκα και 10 γραμμ. επιπλέον για την έγκυο, ή συνολικά 1,3 γραμ. /κιλό σωματικού βάρους.

Μερικά λιπίδια, ιδίως τα απαραίτητα λιπαρά οξέα, είναι σημαντικά για την ανάπτυξη του εμβρύου. Η ανάπτυξη, η λειτουργία και η δομή του εγκεφάλου εξαρτώνται κατά πολύ από τα ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα. Αν η δίαιτα της εγκύου περιλαμβάνει ψάρια και θαλασσινά, εξασφαλίζει μία επαρκή πρόσληψη σε απαραίτητα λιπαρά οξέα.

Τουλάχιστον 100 γραμμ. υδατανθράκων πρέπει να προσλαμβάνονται καθημερινά, ώστε η πρωτεΐνη να χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη του εμβρύου. Μία μεγάλη ποικιλία τροφίμων από τις διάφορες ομάδες προσφέρουν υδατάνθρακες, όπως το ψωμί, δημητριακά, ζυμαρικά, ρύζι, φρούτα, λαχανικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Κατά την εγκυμοσύνη, δίνεται έμφαση στην πρόσληψη φυλλικού οξέος. Το φυλλικό οξύ αποτελεί βιταμίνη μεγάλης σημασίας για την εγκυμοσύνη, γιατί παίζει καθοριστικό ρόλο στη σύνθεση του κυττάρου. Η έλλειψη του φυλλικού οξέος μπορεί να προκαλέσει βλάβες στο έμβρυο και τον πλακούντα. Μελέτες έχουν υποδείξει ότι έλλειψη φυλλικού οξέος, αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης βλάβης στο νευρικό σωλήνα του νεογνού. Οι ανάγκες σε φυλλικό οξύ μπορούν να καλυφθούν, από την άφθονη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

Βιταμίνη Β6: Υπεισέρχεται στη σύνθεση πρωτεΐνης και επομένως οι  ανάγκες είναι αυξημένες όχι μόνο λόγω της αυξημένης ανάγκης μη-απαραίτητων αμινοξέων στην ανάπτυξη. Επίσης, έχει υποδειχθεί ότι η βιταμίνη Β6 καταλύει έναν αριθμό αντιδράσεων που υπεισέρχονται στη σύνθεση νευροδιαβιβαστών και επομένως επηρεάζει τη ναυτία και τον εμετό, που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Θειαμίνη, Ριβοφλαβίνη και Νιασίνη: υπεισέρχονται σε αντιδράσεις οι οποίες προσδίδουν ενέργεια στον οργανισμό. Επομένως, εφ’ όσον οι ενεργειακές ανάγκες είναι αυξημένες στον οργανισμό, οι ανάγκες στις βιταμίνες αυτές είναι επίσης αυξημένες.

Βιταμίνη D: Υπεισέρχεται στη σύνθεση των οστών και στην ομοιόσταση ασβεστίου στο αίμα, τόσο στη μητέρα όσο και στο νεογέννητο. Έλλειψη βιταμίνης D κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης, η μειωμένη πρόσληψη, είχε σαν αποτέλεσμα υποασβεσταιμία στο νεογνό και μειωμένο βάρος. Η βιταμίνη Α και το καροτένιο διαπερνούν τον πλακούντα και επειδή το έμβρυο εναποθηκεύει βιταμίνη Α, η πρόσληψη της βιταμίνης αυτής συνίσταται να είναι αυξημένη από την έγκυο.

Μία μικρή αύξηση της πρόσληψης βιταμίνης Ε είναι απαραίτητη αν και προβλήματα ανεπάρκειας δεν έχουν παρατηρηθεί. Σε πειραματόζωα η ανεπάρκεια σε βιταμίνη Ε έχει συσχετισθεί με ξαφνική έκτρωση, αλλά κάτι τέτοιο δεν έχει παρατηρηθεί σε ανθρώπους.

Η έγκυος χρειάζεται σίδηρο για να αντεπεξέλθει στην αύξηση του όγκου του αίματος της και για να καλύψει τις ανάγκες του εμβρύου και του πλακούντα. Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τη σύνθεση ανοσοσφαιρίνης στα ερυθροκύτταρα της εγκύου και του εμβρύου. Το αναπτυσσόμενο έμβρυο αντλεί σίδηρο από τη μητέρα, ώστε να δημιουργήσει τα δικά του αποθέματα, καθώς τους πρώτους 4 με 6 μήνες της ζωής του θα τρέφεται αποκλειστικά με γάλα, που είναι φτωχό σε σίδηρο.

Αύξηση στην κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, που είναι καλή πηγή ασβεστίου, είναι απαραίτητη ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες απαιτήσεις.

Φώσφορος και μαγνήσιο

Οι ανάγκες φωσφόρου είναι οι ίδιες με αυτές του ασβεστίου. Το μαγνήσιο, όπως το ασβέστιο και ο φώσφορος βρίσκεται στο μεγαλύτερο ποσοστό εναποθηκευμένο στα οστά. Ανεπάρκεια μαγνησίου προκαλεί νευρομυϊκές δυσλειτουργίες. Επίσης το μαγνήσιο λαμβάνει μέρος στην ενεργοποίηση της βιταμίνης D.

Ψευδάργυρος

  • Ο ψευδάργυρος έχει έναν ενεργό ρόλο στο μεταβολισμό και ενεργεί στη  σύνθεση  DΝΑ και  RΝΑ και επομένως ο  ρόλος του  είναι πολύ σημαντικός στην αναπαραγωγή.

Έχει υποδειχθεί από διάφορες μελέτες ότι ανεπάρκεια σε ψευδάργυρο επιφέρει προβληματικούς τοκετούς. Περίπου του μισό του ψευδαργύρου στη δίαιτα προέρχεται από κρέας, ψάρια και πουλερικά. Ο ψευδάργυρος που βρίσκεται σε προϊόντα φυτικής προέλευσης, όπως δημητριακά και όσπρια, δεν απορροφάται εύκολα. Επομένως, χορτοφαγικές δίαιτες είναι φτωχές σε ψευδάργυρο, τόσο όσον αφορά τη συνολική πρόσληψη, όσο και τη βιοδιαθεσιμότητά του.

Νάτριο

Η αυξημένη κατακράτηση υγρών που παρατηρείται κατά την εγκυμοσύνη, μειώνει κατά κάποιο τρόπο τις ανάγκες του οργανισμού σε νάτριο. Πάντως, δεν είναι απαραίτητη η μεγάλη μείωση της πρόσληψης νατρίου κατά την εγκυμοσύνη και αυτή η πρόσληψη δεν πρέπει να είναι μικρότερη των 2-3 γραμμ ημερησίως.

Για να είναι ισορροπημένη η δίαιτα, χρειάζεται να δίνεται προσοχή στις ποσότητες που θα επιλεγούν από κάθε ομάδα τροφίμων.

Οι γυναίκες που σκοπεύουν να μείνουν ή είναι ήδη έγκυες ανησυχούν συχνά για το βάρος που θα πάρουν. Όμως η αύξηση του βάρους κατά την κύηση είναι σημαντική, γιατί υποστηρίζει τη σωστή ανάπτυξη του εμβρύου και αποτρέπει τη γέννηση ελλειποβαρών παιδιών. Οι δίαιτες αδυνατίσματος δεν επιτρέπονται κατά την εγκυμοσύνη. Άλλωστε, τα κιλά που παίρνει η γυναίκα κατά την εγκυμοσύνη, αν βέβαια δεν ξεπερνούν τα συνιστώμενα όρια, χάνονται εύκολα τους πρώτους μήνες μετά τον τοκετό, χωρίς η μητέρα να καταβάλλει ιδιαίτερη προσπάθεια. Η συστηνόμενη πρόσληψη βάρους μέχρι το τέλος της εγκυμοσύνης είναι 9-12 κιλά. Μία απότομη αύξηση του σωματικού βάρους, η οποία ξεπερνά σε μεγάλο βαθμό το φυσιολογικό ρυθμό αύξησης, μπορεί να συμβεί από υπερβολική κατακράτηση υγρών.

Eίναι φανερό πως η ισορροπημένη διατροφή είναι απαραίτητη για την έγκυο. Είναι σημαντικό να επιλέγει για τη δίαιτα της, τρόφιμα από όλες τις ομάδες, προκειμένου να καλύψει τις διατροφικές απαιτήσεις της εγκυμοσύνης: ομάδα ψωμιού και δημητριακών, ομάδα φρούτων και λαχανικών, ομάδα γάλακτος και την ομάδα κρέατος,

ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΧΟΡΤΟΦΑΓΙΑ

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνει η έγκυος – χορτοφάγος στην ισοζυγισμένη διατροφή. Η χρησιμοποίηση πρωτεΐνης στη μικτή δίαιτα είναι περίπου 70%, ενώ σε περιπτώσεις αυστηρής χορτοφαγίας, είναι ακόμα μικρότερη. Επιπρόσθετα το ασβέστιο δεσμεύεται από το οξαλικό οξύ των λαχανικών, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αυξημένες απαιτήσεις. Επίσης διατρέχει αυξημένο κίνδυνο έλλειψης της Βιταμίνης Β12 που βρίσκεται στα ζωικά τρόφιμα. Είναι πολύ σημαντικό να καταναλώνει γαλακτοκομικά προϊόντα, καθώς αποτελούν καλή πηγή πρωτεϊνών και ασβεστίου.

ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΜΕΙΩΣΗ ΒΑΡΟΥΣ

Η αύξηση του βάρους κατά την κύηση είναι σημαντική, γιατί υποστηρίζει τη σωστή ανάπτυξη του εμβρύου και αποτρέπει τη γέννηση ελλειποβαρών παιδιών. Οι δίαιτες αδυνατίσματος δεν επιτρέπονται κατά την εγκυμοσύνη. Άλλωστε, τα κιλά που θα πάρετε κατά την εγκυμοσύνη, αν βέβαια δεν ξεπερνούν τα συνιστώμενα όρια, χάνονται εύκολα τους πρώτους μήνες μετά τον τοκετό, χωρίς να καταβάλλετε ιδιαίτερη προσπάθεια. Η συστηνόμενη πρόσληψη βάρους μέχρι το τέλος της εγκυμοσύνης είναι 9-12 κιλά. Επίσης, δεν πρέπει να ανησυχείτε για τις απότομες αυξήσεις του βάρους, η οποίες ξεπερνούν σε μεγάλο βαθμό το φυσιολογικό ρυθμό, διότι μπορεί να συμβαίνουν από υπερβολική κατακράτηση υγρών, πράγμα που είναι σύνηθες στην εγκυμοσύνη.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΑΚΗΣ, M.Sc.

ΚΛΙΝΙΚΟΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ- ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ

ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Πηγή: www.logodiatrofis.gr

Author: Care24.gr

Share This Post On