Ελληνικός καφές | Σύμμαχος στο αδυνάτισμα

Ο ελληνικός καφές είναι μία από τις πιο σταθερές διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει συνδεθεί με τη βελτίωση δεικτών υγείας και την πρόληψη χρόνιων νοσημάτων.

 ellinikos-kafes-summaxos-aduantisma

Ταυτόχρονα, ο ελληνικός καφές μπορεί να έχει θετική δράση στο αδυνάτισμα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ελληνικός καφές περιέχει αρκετές βιολογικά ενεργές ουσίες που μπορούν να επηρεάσουν το μεταβολισμό:

Την καφεΐνη – ένα ήπιο διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος: Η  καφεΐνη μπορεί να εμποδίσει έναν ανασταλτικό νευροδιαβιβαστή που ονομάζεται αδενοσίνη. Αποκλείοντας την αδενοσίνη, η καφεΐνη αυξάνει την πυροδότηση των νευρώνων και την απελευθέρωση των νευροδιαβιβαστών, όπως της ντοπαμίνης και της νορεπινεφρίνης, οι οποίες «στέλνουν μήνυμα» στα  λιπώδη κύτταρα «για να τους πουν» να διασπάσουν  το λίπος.

Ο καφές μπορεί να αυξήσει το βασικό μεταβολικό ρυθμό (BMR), που αναφέρεται στις θερμίδες  που  καίμε σε κατάσταση ηρεμίας. Όσο υψηλότερο BMR έχουμε, τόσο πιο εύκολο είναι να χάσουμε  βάρος. Οι μελέτες δείχνουν ότι η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει το BMR κατά 3-11%. Είναι ενδιαφέρον ότι, το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του μεταβολισμού προκαλείται από μια αύξηση στην καύση του λίπους .

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε  στο επιστημονικό έντυπο American Journal of Clinical Nutrition ερευνώντας τις επιδράσεις της καφεΐνης και του καφέ στο μεταβολικό ρυθμό δείχνει ότι ο καφές μπορεί να αυξήσει το μεταβολισμό και να βοηθήσει  στην απώλεια βάρους. Η μελέτη έδειξε ότι  η καύση των  θερμίδων ενός γεύματος ήταν σημαντικά μεγαλύτερη μετά την κατανάλωση καφέ. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο καφές αυξάνει τον μεταβολισμό, καθώς και την ικανότητα του σώματος να διασπάσει τα μεγάλα σωματίδια τροφής σε μικρότερα, διαδικασία  που είναι γνωστή ως οξείδωση του λίπους, σε άτομα με φυσιολογικό βάρος.

Επιλέγοντας ελληνικό καφέ, λαμβάνουμε μικρότερη ποσότητα καφεΐνης (40-110mg) συγκριτικά με άλλα είδη (π.χ. ο καφές φίλτρου, περιέχει 115-175mg καφεΐνης) με αποτέλεσμα να μην ξεπερνάμε την ασφαλή ημερήσια ποσότητα (400mg).

Τα αντιοξειδωτικά (θεοβρωμίνη, θεοφυλλίνη, χλωρογενικό οξύ), που  μπορούν να συμβάλλουν στην αργή απορρόφηση των υδατανθράκων, βελτιώνοντας την ινσουλινοευαισθησία και αυξάνοντας το αίσθημα κορεσμού για μεγαλύτερο διάστημα. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση 1 φλυτζανιού (85ml) ελληνικού καφέ αποδίδει στον οργανισμό 223mg πολυφαινολών.

Τέλος, η θερμιδική αξία του ελληνικού καφέ και η περιεκτικότητά του σε λιπαρά είναι μηδενική! Αυτό το οποίο πρέπει να προσέχουμε είναι η προσθήκη ζάχαρης (1 κ.γλ.= 20 kcal περίπου) και το γάλα (1 μερίδα: 30 kcal περίπου).

Συνεπώς, η συστηματική κατανάλωση ελληνικού καφέ (3-4 φλιτζανάκια καθημερινά) μπορεί να συμβάλλει θετικά στην απώλεια βάρους στα πλαίσια μίας ισορροπημένης διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής.

Αθηνά Ρούντου
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Bsc
Επιστημονική υπεύθυνη διαιτολογικής μονάδας Λόγω διατροφής, Κατερίνη-Λάρισα
Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
r_athina @ yahoo.gr

Author: Ιωάννα Βλάχου

Share This Post On