Μπορεί το τυρί να γίνει σύμμαχος στη διατροφή σου;

Λατρεύεις το τυρί; Αναρωτιέσαι κατά πόσο μπορείς να το συμπεριλάβεις στο καθημερινό σου διαιτολόγιο; Δεν ξέρεις ποιο να επιλέξεις μεταξύ όλων αυτών των επιλογών που υπάρχουν στο εμπόριο;

Αρχικά, το τυρί εδώ και πάρα πολλά χρόνια αποτελεί μια απολαυστική και χορταστική πρόταση για μικρούς και μεγάλους κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα είδη τυριών με διαφορετική υφή, γεύση και διατροφικά χαρακτηριστικά. Ενώ όλα έχουν κάποια κοινά βασικά χαρακτηριστικά, δεν έχουν την ίδια διατροφική αξία.

Μια ιδανική επιλογή για σένα που λατρεύεις το τυρί είναι το κίτρινό τυρί με μόνο 10% λιπαρά, το οποίο υπερέχει διατροφικά, καθώς έχει αυξημένη περιεκτικότητα θρεπτικών συστατικών όπως ασβέστιο, πρωτεΐνη, φώσφορο, φολικό οξύ, βιταμίνη Β12.

Η διατροφική αξία και τα πολλαπλά οφέλη του κίτρινου τυριού με μόνο 10% λιπαρά, αναλύονται παρακάτω:

1. Διατροφική πηγή του ασβεστίου

Ένα από τα σημαντικότερα μέταλλα που βρίσκεται σε υψηλό ποσοστό στο σώμα είναι το ασβέστιο. Το ασβέστιο έχει πολλαπλό ρόλο και συγκεκριμένα συμβάλλει στα εξής:

  • ρύθμιση της αγγειακής λειτουργίας
  • μετάδοση των νευρικών σημάτων
  • μυϊκή λειτουργία
  • έκκριση ορμονών

Μόνο το 1% του ασβεστίου στο σώμα αξιοποιείτε για τις παραπάνω λειτουργίες ενώ το υπόλοιπο 99% αποθηκεύεται στα οστά.

Τα οστά αναδιαμορφώνονται σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Η ισορροπία μεταξύ της αλλαγής και του σχηματισμού των οστών μεταβάλλεται με την πάροδο του χρόνου. Ταυτόχρονα, το ασβέστιο μειώνει την δράση των οστεοκλαστών και ταυτόχρονα αυξάνει τη δράση των οστεοβλαστών.

Το σώμα σας δεν μπορεί να δημιουργήσει ασβέστιο, ενώ υπάρχει καθημερινή απώλεια ασβεστίου κυρίως μέσω των οστών (οστεοκλάστες) αλλά και μέσω των νεκρών κυττάρων του δέρματος σας, των νυχιών, των μαλλιών, του ιδρώτα και των κοπράνων.

Το ασβέστιο έχει διπλό ρόλο από τη μια μειώνει τη δράση των οστεοκλαστών και ταυτόχρονα ενισχύει τη δράση των οστεοβλαστών. Επομένως, είναι σημαντικό να τηρείται η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου, (η οποία κυμαίνεται στα 800mg για τον μέσο ενήλικα), καθώς το ασβέστιο που δεν λαμβάνετε μέσω του φαγητού σας το «παίρνει» ο οργανισμός από τα οστά σας, αφήνοντάς τα επιρρεπή σε θραύση και ευάλωτα σε κατάγματα.

Το κίτρινο τυρί χαμηλών λιπαρών είναι πλούσιο σε ασβέστιο, καθώς 30γρ καλύπτουν το 32% των ημερήσιων αναγκών σε ασβέστιο.

2. Εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας

Οι πρωτεΐνες αποτελούν τα δομικά υλικά για τους μύες, τους χόνδρους, το δέρμα και το αίμα.

Επίσης, συμβάλλουν στη συντήρηση και επιδιόρθωση των κυττάρων και των ιστών στο σώμα. Αποτελούν βέβαια και δομικούς λίθους για το σχηματισμό των ορμονών, ενζύμων, νουκλεϊκών οξέων και συνεπώς συντελούν στη ρύθμιση του μεταβολισμού.

Συνιστάται η καθημερινή κατανάλωση τροφίμων με επαρκή ποσότητα πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξία και συγκεκριμένα 2-3 μερίδες τροφίμων πλούσιων σε πρωτεΐνες καθημερινά.

Για παράδειγμα 30γρ κίτρινο τυρί χαμηλών λιπαρών καλύπτει το 20% των ημερήσιων αναγκών σε πρωτεΐνη.

3. Πλούσιο σε βιταμίνη Β12

Η βιταμίνη Β12 αποτελεί το μεγαλύτερο γνωστό βιομόριο και βοηθάει στην παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων, καθώς προάγει και τη ψυχική υγεία.

Η κακοήθης αναιμία, γνωστή και ως έλλειψη βιταμίνης Β12 οδηγήσει σε αδυναμία, κόπωση ακόμα και σε νευρολογικές διαταραχές.

Η πρόσληψη βιταμίνη Β12 συμμετέχει στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, τη μεταβολική λειτουργία, συμβάλει στη μείωση της κούρασης και συμμετέχει στην κυτταρική διαίρεση.

Αυτή η βασική βιταμίνη μπορεί να βρεθεί φυσικά μόνο σε ζωικά προϊόντα και συγκεκριμένα τα κίτρινα τυριά που παρέχουν μια εξαιρετική πηγή φυσικής βιταμίνης Β12.

4. Καλή επιλογή κατά την εγκυμοσύνη

Η προεκλαμψία επηρεάζει το 5 έως 8% των εγκύων γυναικών στην Αμερική. Πρόκειται για μια κατάσταση κατά την οποία μια γυναίκα αναπτύσσει υπέρταση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στο έμβρυο.

Μέσω διαφόρων μελετών και ερευνών, έχει αποδειχθεί, ότι η λήψη ασβεστίου (μεταξύ 1.500 και 2.000 mg ημερησίως) κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο μιας προεκλαμψίας.

Η αυξημένη περιεκτικότητα σε ασβέστιο στο τυρί το καθιστά μια εξαιρετική επιλογή για τη διατροφή μιας γυναίκας κατά την εγκυμοσύνη.

Βέβαια, τροφοδοτεί τον οργανισμό και με άλλα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, συμπεριλαμβανομένων πρωτεϊνών και βιταμινών του συμπλέγματος Β.

5. Μυϊκή ενδυνάμωση

Η απώλεια βάρους σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της μυϊκής μάζας είναι για τους περισσότερους δύσκολη υπόθεση. Τα προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη και χαμηλό σε λιπαρά αποτελούν πολύτιμο σύμμαχο.

Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό είναι οι αθλητές και οι αθλούμενοι να δίνουν προσοχή στο γεύμα αποκατάστασης μετά την προπόνηση το οποίο συμβάλλει στην μυϊκή ανάκαμψη και τόνωση του οργανισμού.

Τα διατροφικά χαρακτηριστικά αυτού του γεύματος είναι η αυξημένη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και υδατάνθρακες και ταυτόχρονα η χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος.

Ένα ιδανικό μετα- προπονητικό σνακ είναι μια μερίδα κίτρινο τυρί με 10% λιπαρά και 1 φέτα ψωμί ολικής άλεσης.

6. Πηγή βιταμίνης Κ2

Η βιταμίνη Κ στην πραγματικότητα αντικατοπτρίζει μια οικογένεια ενώσεων με κοινή χημική δομή, συμπεριλαμβανομένου της φυλλοκινόνης (βιταμίνη Κ1) και τις μετακινόνες (βιταμίνη Κ2).

Είναι απαραίτητη για τη σύνθεση πρωτεϊνών που εμπλέκονται στην πήξη του αίματος και στο μεταβολισμό των οστών, καθώς σε και άλλες φυσιολογικές λειτουργίες όπως η μεταφορά ασβεστίου στο σώμα για το σχηματισμό των οστών.

Μια εξαιρετική διατροφική πηγή βιταμίνης K2 που μπορείς εύκολα να προσθέσεις στο καθημερινό σου διαιτολόγιο είναι το κίτρινο τυρί.

Εν κατακλείδι, το κίτρινο τυρί με μόνο 10% λιπαρά υπερέχει διατροφικά συγκριτικά με τα υπόλοιπα είδη και αποτελεί πολύτιμο σύμμαχο στο καθημερινό σου διαιτολόγιο.

Μπορείς, λοιπόν, να απολαύσεις το αγαπημένο σου κίτρινο τυρί χωρίς ενοχές!

Κάτια Αννούση
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

Author: Care24.gr

Share This Post On