Ποιος φοβάται το «αυχενικό σύνδρομο»;

Ακόμα και αν δεν σας έχει συμβεί ποτέ, σίγουρα έχετε ακούσει πολλά για το «αυχενικό σύνδρομο» και τις επιπτώσεις του. assets_LARGE_t_420_4921234_type12713

Μάθετε, λοιπόν, τις αιτίες που μπορεί να το προκαλέσουν και ανακαλύψτε θεραπείες που θα σας ανακουφίσουν από τον πόνο.

To αυχενικό σύνδρομο δεν είναι μια συγκεκριμένη πάθηση, όπως πολλοί νομίζουν, αλλά μία σειρά από συμπτώματα που μπορεί να οφείλονται σε διάφορες παθήσεις (σοβαρές ή μη), οι οποίες εκδηλώνονται με δυσκαμψία και πόνο στον αυχένα. Ανάλογα, λοιπόν, με τη βαρύτητα του συνδρόμου, ο πόνος μπορεί από τον αυχένα να επεκταθεί στους ώμους, στο χέρι και στο κεφάλι (προκαλώντας πονοκέφαλο ή ζαλάδες). Πολλές φορές, μάλιστα, συνυπάρχουν και άλλα συμπτώματα, όπως για παράδειγμα τα λεγόμενα «τσιμπήματα», ή «μουδιάσματα», ή «μυρμηγκιάσματα» στα άκρα, και σε πιο προχωρημένο στάδιο είναι δυνατόν να εμφανιστεί αδυναμία να εκτελέσουμε και τις πιο απλές κινήσεις.

Γιατρέ, πιάστηκα!
Σύμφωνα με τους ειδικούς της Ελληνικής Εταιρείας Χειρουργικής Ορθοπαιδικής και Τραυματολογίας: Το αυχενικό σύνδρομο μπορεί να οφείλεται σε μία σειρά από παθήσεις που έχουν σχέση με τους μυς, τους μεσοσπονδύλιους δίσκους, τους συνδέσμους, τα νεύρα, τα αγγεία ή το νωτιαίο μυελό. Η διάταση των μυών (για οποιονδήποτε λόγο), η κακή θέση και στάση του κεφαλιού μας κατά τη διάρκεια της ημέρας και οι εκφυλιστικές αλλοιώσεις είναι μερικές από τις συχνές αιτίες που μπορεί να προκαλέσουν αυχενικό σύνδρομο. Όμως και ορισμένα προβλήματα σε άλλες περιοχές του σώματος, που αντανακλώνται στον αυχένα, συχνά οδηγούν σε αυτή την κατάσταση. Τέτοια προβλήματα μπορεί να είναι ανωμαλίες της υπόλοιπης σπονδυλικής στήλης, όπως η κύφωση, η σκολίωση, οι περιαρθρίτιδες στους ώμους κ.ά.

Τι κάνω για να προλάβω τους πόνους στον αυχένα;
Πρώτα απ’ όλα να φροντίσετε για τη σωστή στάση του σώματός σας στις καθημερινές δραστηριότητες. Δηλαδή, όταν εργάζεστε πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή, όταν οδηγείτε, όταν κοιμόσαστε κ.ο.κ. Για παράδειγμα, είναι γνωστό πως ο αυχένας καταπονείται όταν το κεφάλι βρίσκεται συχνά και για πολλή ώρα σκυφτό ή γυρισμένο προς τη μία πλευρά ? λόγω εργασίας ή κακής στάσης ύπνου. Έτσι οι δίσκοι δέχονται περισσότερο βάρος, με αποτέλεσμα να πιέζονται, να φθείρονται και να προκαλούν δυσκαμψία και πόνο. Προληπτικά μέτρα:

1. Ένας τρόπος για να προλάβετε τους πόνους στον αυχένα (και στην πλάτη), όταν η δουλειά σας απαιτεί να κάθεστε για πολύ στην ίδια θέση, είναι κάθε 30-50 λεπτά να σηκώνεστε και να ξεμουδιάζετε για λίγο (5-10 λεπτά), ώστε να αποφεύγονται τα γνωστά «πιασίματα».

2. Αποφύγετε να παρακολουθείτε τηλεόραση ή να διαβάζετε ξαπλωμένοι στο κρεβάτι χρησιμοποιώντας περισσότερα του ενός μαξιλάρια. Το πιθανότερο είναι το πρωί να ξυπνήσετε με πονοκέφαλο ή με δυσκαμψία στον αυχένα.

3. Δώστε την ανάλογη προσοχή στο στρώμα που κοιμάστε και κυρίως στο μαξιλάρι. Ένα ακατάλληλο μαξιλάρι μπορεί να προκαλέσει αυχενικό σύνδρομο ή και να επιδεινώσει το ήδη υπάρχον, καθώς στηρίζει το κεφάλι και τον αυχένα για πολλές ώρες (Υπάρχει μεγάλη ποικιλία στρωμάτων και μαξιλαριών στο εμπόριο, ώστε ο καθένας να επιλέξει αυτό που του ταιριάζει).

4. Όταν οδηγείτε, φροντίστε να κρατάτε ίσια τη σπονδυλική σας στήλη, τους ώμους χαλαρούς και τον αυχένα μόλις γερμένο προς τα εμπρός, φροντίζοντας, όμως, να μετακινείστε συχνά στο κάθισμα.

Και αν μου συμβεί, πώς θα το αντιμετωπίσω;
Bάλτε ένα μαλακό κολάρο,το οποίο θα περιορίσει την κίνηση του αυχένα, άρα και τον πόνο, αφού θα εμποδίζει τους μυς να κάνουν μυϊκό σπασμό (σήμερα υπάρχουν τα θερμικά κολάρα, κατασκευασμένα από μαλακό υλικό, ώστε να μη σφίγγουν το λαιμό, τα οποία ανακουφίζουν από τον πόνο και βοηθούν στην ευκινησία του αυχένα και της πλάτης σε κάθε περίσταση). Η φυσικοθεραπευτική υποστήριξη έχει θετικά αποτελέσματα. Ο φυσικοθεραπευτής διαμορφώνει ένα πρόγραμμα βάσει των αναγκών του ασθενούς, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει: ασκήσεις, διατάσεις, μαλάξεις, μηχανήματα (όπως laser, υπέρηχος κ.ά.), χρήση ψυχρών και θερμών επιθεμάτων κ.λπ. Η φαρμακευτική αγωγή για τις παθήσεις της περιοχής του ώμου και του αυχένα με αντιφλεγμονώδη φάρμακα, οι ενέσεις κορτικοστεροειδών σε οξείες κρίσεις πόνου, καθώς και άλλα παυσίπονα είναι ακόμα ένας τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος. Ωστόσο ο μόνος αρμόδιος για να συστήσει αγωγή είναι ο γιατρός σας.

Η χειροπρακτική αγωγή μπορεί να αποβεί πολύτιμη, αρκεί να γίνεται από έμπειρους και σωστά εκπαιδευμένους επιστήμονες. Η μέθοδος συνίσταται κυρίως σε απαλές, επιδέξιες και ανώδυνες διορθώσεις, που λέγονται ανατάξεις των σπονδύλων, οι οποίες στοχεύουν στην κινητοποίηση των «μπλοκαρισμένων» αρθρώσεων και στην απελευθέρωση των πιεσμένων νεύρων. Συμπληρωματικά, ο χειροπράκτης μπορεί να κάνει και κάποιες μυϊκές μαλάξεις. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να διαβάσετε στην ιστοσελίδα του Συλλόγου Ελλήνων Xειροπρακτών http://www.chiropractic.gr

Ανακούφιση και από 3 φυσικές θεραπείες

1. Μαλάξεις με αιθέρια έλαια: Αιθέρια έλαια με αναλγητικές ιδιότητες, όπως είναι το βάλσαμο, η σκουτελλαρία και η λεβάντα, μπορούν να χαλαρώσουν τους μυς του αυχένα, μειώνοντας τον πόνο και τη δυσκαμψία. Μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε αραιώνοντάς τα (10 σταγόνες αιθέριου ελαίου σε 25 ml αμυγδαλέλαιο) και κάνοντας ήπιο μασάζ με κυκλικές κινήσεις στην περιοχή του αυχένα για 3-5 λεπτά. Η σκουτελλαρία θεωρείται περισσότερο κατάλληλη για πονοκεφάλους που οφείλονται σε μεγάλη ένταση των μυών του αυχένα.

2. Κομπρέσες: Φτιάξτε ένα αφέψημα από θυμάρι (στα 500 ml νερό, 20 γραμμάρια αποξηραμένο βότανο ή 40-50 γραμμάρια νωπό) και κάντε κομπρέσες στην καταπονημένη περιοχή. Το θυμάρι και η ιτιά είναι βότανα με σπασμολυτική δράση, εξαιρετικά αποτελεσματικά στις κοινές αυχεναλγίες.

3. Πιέσεις στον αυχένα και στις ωμοπλάτες: Μέχρι εκεί που φτάνει το χέρι σας ή με τη βοήθεια κάποιου άλλου, ασκήστε δυνατές πιέσεις με τα δάχτυλα, για 1-2΄, στη βάση του αυχένα και στους μυς μεταξύ των ώμων και της βάσης του λαιμού. Οι πιέσεις στα συγκεκριμένα σημεία, που πρέπει να είναι κυκλικές, βοηθούν στην απελευθέρωση της έντασης, η οποία συσσωρεύεται στον αυχένα.

Οι συνήθεις αιτίες του αυχενικού συνδρόμου
Η αυχενική δισκοπάθεια: προκύπτει όταν το κεφάλι βρίσκεται συχνά και για ώρα σκυφτό ή γυρισμένο από τη μία πλευρά.

Η σπονδυλαρθρίτιδα: Εκδηλώνεται με πρωινή δυσκαμψία και παρουσιάζεται συνήθως με την πάροδο της ηλικίας.

Τα οστεόφυτα: Πρόκειται για τα λεγόμενα άλατα στον αυχένα, τα οποία ερεθίζουν τα νεύρα, προκαλώντας ενοχλήσεις και πόνο.

Οι μυϊκές συσπάσεις: Συνήθως προκαλούνται από μεγάλες εναλλαγές θερμοκρασίας (ψύξεις) αλλά και από πιθανή απότομη κίνηση.

Οι μικροτραυματισμοί: από κακή στάση, άγαρμπη γυμναστική, απότομες κινήσεις ή τραυματισμό ύστερα από τροχαίο ατύχημα.

Το στρες: Δημιουργεί ένταση και η ένταση μας κάνει να σφιγγόμαστε, με αποτέλεσμα να πιάνεται ο αυχένας.

Να θυμάστε:

Συνήθως όσο πιο κοντά στον αυχένα είναι ο πόνος τόσο πιο μικρό είναι το πρόβλημα. Εάν προχωρά προς τον ώμο, το πρόβλημα είναι σοβαρότερο. Όταν μάλιστα μουδιάζει το χέρι, απαιτείται φροντίδα ορθοπαιδικού ή νευροχειρουργού.

Aν αισθάνεστε συστηματικούς και διαρκείς πόνους στον αυχένα, ζαλάδες, βούισμα στα αυτιά ή πονοκεφάλους, οι οποίοι δεν οφείλονται σε ημικρανίες, πρέπει να συμβουλευτείτε έναν ορθοπαιδικό ή νευρολόγο.

H διάγνωση γίνεται με εξετάσεις (νευρολογικές, ακτινογραφία, αξονική τομογραφία, σπινθηρογράφημα, κ.λπ.). Αμέσως μετά ο γιατρός θα σας συστήσει την κατάλληλη θεραπεία.

Ο ρόλος του κολάρου είναι να περιορίζει την κίνηση του αυχένα, ώστε να μην αναγκάζει τους μυς να κάνουν μυϊκό σπασμό. Εφόσον λοιπόν κριθεί απαραίτητο, θα πρέπει να το φοράτε σύμφωνα με τις υποδείξεις του γιατρού.

Πηγή

Author: Care24.gr

Share This Post On