Πρακτικές συμβουλές για να καταλάβω πως η δίαιτα που βρήκα, μου συστήσανε, διάβασα δεν είναι σωστή.

Για να έχουμε το οποιοδήποτε θετικό αποτέλεσμα σε ένα πρόγραμμα διατροφής παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η σωστή ενημέρωση.

praktikes-simvoules-diaita-brhka-den-einai-swsth

Τα τελευταία χρόνια το διαδίκτυο, το οποίο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και έχει γίνει κτήμα μας, επηρεάζει αποφάσεις που θα πάρουμε αφού το συμβουλευόμαστε.

Όσον αφορά στο διατροφικό κομμάτι, η ενημέρωση σε όλα τα επίπεδα δεν είναι πάντα θετική. Υπάρχουν έγκυρες ή συχνά επισκέψιμες ιστοσελίδες που όμως σε κάποια θέματα η ποιότητά τους είναι σε χαμηλά επίπεδα. Αντίθετα υπάρχουν ιστοσελίδες οι οποίες μπορούν να αναδείξουν θεματολογία με αυξημένη εγκυρότητα.

Έτσι λοιπόν πολλές φορές μπαίνουμε στη διαδικασία υιοθέτησης διαφόρων «διάσημων» διαιτών που πολλές φορές φημολογείται ότι ακολουθούνται και από πολλούς σταρ. Πόσο αληθινά είναι όμως τα αποτελέσματα που υπόσχονται αυτές οι δίαιτες αλλά κυρίως πόσο ασφαλείς είναι και κατά πόσον μπορεί να κινδυνεύει η υγεία μας από αυτές.

Δυστυχώς επικεντρωνόμαστε στο τι θα γίνει στο διάστημα της διατροφής χωρίς να μας προβληματίζει στο τι θα ακολουθήσει μετά. Όποια πληροφορία και να ακούσουμε, αδιαφορώντας για την εγκυρότητά της αλλά και την επίδραση στο δικό μας οργανισμό την εφαρμόζουμε. Η ακρίβεια, η πληρότητα και η συνέπεια πληροφοριών, είναι θέματα σημαντικά για την δημόσια υγεία.

Πιο ειδικά, υπάρχουν πολλές δίαιτες που υπόσχονται απώλεια κιλών μέσα σε λίγες μέρες. Πόσο ασφαλείς όμως είναι;
Οι δίαιτες αυτές, στοχεύουν στην ταχεία μείωση του βάρους και όχι στην υιοθέτηση μιας σωστής ισορροπημένης διατροφής. Η σύγχυση που δημιουργείται, από τις καθημερινές πληροφορίες που λαμβάνουμε για την διατροφή, καθώς και η ελάττωση της φυσικής δραστηριότητας, η έλλειψη χρόνου για την προετοιμασία του φαγητού, η υπερκατανάλωση τροφής και η άρνηση υιοθέτησης υγιεινών διατροφικών συνηθειών είναι οι σημαντικότεροι λόγοι που αναγκάζουν ορισμένους να καταλήγουν σε τέτοιου είδους δίαιτες.

Πότε μια δίαιτα δεν είναι αξιόλογη και επιφέρει κινδύνους για την υγεία:
* Όταν η πηγή που την κοινοποίησε στο διαδίκτυο δεν είναι από καταξιωμένους διαιτολόγους και επαγγελματίες υγείας ή από εγκεκριμένα ιατρικά κέντρα και οργανισμούς.
* Όταν στο τέλος του άρθρου δεν αναγράφει όνομα συγγραφέα και ειδικότητα
* Όταν στο περιεχόμενο της δεν συμπεριλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων αλλά μόνο κάποιες από αυτές.
* Όταν αποτρέπει την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών έστω και για κάποιο χρονικό διάστημα. Δεν υπάρχει περίπτωση μια σωστή ισορροπημένη διατροφή να μην περιέχει τα φρούτα και τα λαχανικά ως βασική επιλογή.
* Όταν επικεντρώνονται μόνο για συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων ( αύξηση μυϊκής μάζας, δυσανεξία στη γλουτένη, διαβητικοί κλπ).Δεν είμαστε όλοι το ίδιο, δεν έχουμε τις ίδιες ανάγκες , δεν μπορούμε να ακολουθούμε το ίδιο πρόγραμμα.
* Όταν οι επαγγελματίες που ανάρτησαν το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έχουν καμία σχέση με το αντικείμενο της διατροφής
* Δίαιτες που απευθύνονται μόνο στην κατανάλωση υγρών και χυμών τύπου smoothies
* Δίαιτες που να υποστηρίζουν συγκεκριμένο ωράριο ή να έχουν συγκεκριμένη ώρα που σταματάς την τροφή

* Παραδείγματα από δίαιτες:
ATKINS & DUKAN: Οι πιο διάσημες δίαιτες με εκατομμύρια «οπαδούς» σε όλο τον κόσμο. Στηρίζεται στη φιλοσοφία ότι το λίπος «καίγεται» με λίπος. Στηρίζεται στο σκεπτικό ότι το συσσωρευμένο λίπος οφείλεται στην υπερέκκριση ινσουλίνης, η οποία προκαλείται από την κατανάλωση υδατανθράκων. Γι αυτό και σε αυτήν τη δίαιτα απαγορεύονται οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, όπως γλυκά, πατάτες, δημητριακά, ζυμαρικά, όσπρια. Η έλλειψή τους οδηγεί τον οργανισμό στο να «κάψει» το συσσωρευμένο λίπος που υπάρχει. Τι επιτρέπεται: κρέας, αβγά, τυριά, πουλερικά, ψάρια αλλά κάποια λαχανικά, όπως μαρούλι, σπανάκι και λιπαρά όπως βούτυρο, λάδι, κρέμα γάλακτος. Τι απαγορεύεται: ψωμί, ρύζι, πατάτες, φρούτα, κάποια λαχανικά, όπως παντζάρια και αρακάς και γαλακτοκομικά. Πλεονεκτήματα: Το βασικότερο πλεονέκτημά της είναι ότι μπορεί κάποιος να χάσει βάρος μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα. Οι πρωτεΐνες ικανοποιούν καλύτερα το αίσθημα κορεσμού. Μειονεκτήματα: είναι ανεπαρκής σε βιταμίνες και μέταλλα, όπως βιταμίνες C και D, φυλλικό οξύ και ασβέστιο. Είναι πιθανό η υπερβολική πρόσληψη πρωτεϊνών και λίπους να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, αφυδάτωση, ακόμη και μείωση της πνευματικής απόδοσης ή ακόμα και νευρικότητα. Γι αυτό και είναι δύσκολο να την ακολουθήσει κάποιος που εργάζεται πνευματικά. Επίσης μπορεί να προκληθούν πονοκέφαλοι, πόνοι στις αρθρώσεις και είναι απαγορευτική για όσους πάσχουν από νεφρική ανεπάρκεια. Ακόμη, μετά το τέλος της δίαιτας το άτομο μπορεί εύκολα να ξαναπάρει τα κιλά που έχασε και πολλές φορές και περισσότερα.

ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ ΤΡΟΦΩΝ: Στηρίζεται στη λογική ότι όταν οι υδατάνθαρακες καταναλώνονται με υδατάνθρακες και οι πρωτεΐνες με πρωτεΐνες ευνοείτε η διαδικασία της πέψης και έτσι επιτυγχάνεται καλύτερος έλεγχος του σωματικού βάρους. Σύμφωνα με αυτήν τη δίαιτα απαγορεύεται ο συνδυασμός των πρωτεϊνών και των υδατανθράκων, ενώ και τα φρούτα θα πρέπει να τρώγονται χωριστά και με προσοχή στους μεταξύ τους συνδυασμούς. Τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται: Επιτρέπεται ο ταυτόχρονος συνδυασμός όμοιων ομάδων τροφίμων. Επίσης θα πρέπει να περάσουν τουλάχιστον τέσσερις ώρες ανάμεσα σε ένα γεύμα της μιας κατηγορίας από την άλλη. Πλεονεκτήματα: Δεν υπάρχει κάτι το επικίνδυνο σε αυτήν τη δίαιτα. Μειονεκτήματα: Δεν υπάρχει σημαντικό αποτέλεσμα.

ΔΙΑΙΤΑ «ΟΜΑΔΑ ΑΙΜΑΤΟΣ»: Στηρίζεται στη θεωρία ενός ομοιοπαθητικού γιατρού, ο οποίος υποστηρίζει ότι η ομάδα αίματος έχει σχέση με διάφορες ασθένειες και για να εξασφαλιστεί η καλή υγεία θα πρέπει να επιλέγονται τροφές «συμβατές» με την ομάδα αίματος. Σύμφωνα με τον εμπνευστή, για κάθε ομάδα αίματος υπάρχουν τροφές «κατάλληλες» και «ακατάλληλες». Τι επιτρέπεται-Τι απαγορεύεται: Σχετίζεται με την ομάδα αίματος. Για παράδειγμα, τα άτομα που έχουν ομάδα αίματος 0 μπορούν να τρώνε κρέας και να αποφεύγουν τα όσπρια και τα γαλακτοκομικά. Όσοι έχουν ομάδα αίματος Α θα πρέπει να τρώνε λαχανικά και να αποφεύγουν τα γαλακτοκομικά. Στην ομάδα Β μπορούν να καταναλώνουν κόκκινο κρέας και ψάρια, όχι όμως κοτόπουλο και όσοι ανήκουν στην ομάδα ΑΒ, μπορούν να τρώνε συνδυασμό όλων των τροφών. Πλεονεκτήματα: Αμφίβολη ακόμη και η απώλεια βάρους. Μειονεκτήματα: Εμφανίζει πολλά επιστημονικά κενά και εφιστούν την προσοχή, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα διαιτολόγιο από το οποίο απουσιάζει η ισορροπία και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας. Ελλέιψεις σε συστατικά όπως μέταλλα, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία.

Η δίαιτα Μπέβερλι Χιλς
Που στηρίζεται: Στην πρόσληψη περίπου 900-1.000 θερμίδων ημερησίως, οι οποίες προέρχονται κατά 90-95% από την κατανάλωση υδατανθράκων και φρούτων και κατά 5% από πρωτεΐνες.
Τι επιτρέπει: Την κατανάλωση πολλών φρούτων, λαχανικών, δημητριακών, και ελάχιστο άπαχο κρέας.
Τι απαγορεύεται: Το αλάτι (παρά μόνο σε ελάχιστες ποσότητες), τη ζάχαρη, τα λίπη και τις πρωτεΐνες (κρέας, αβγά).
Τα πλεονεκτήματα: Η σύντομη απώλεια βάρους.
Τα μειονεκτήματα: Πρόκειται για μια πολύ αυστηρή δίαιτα, που δύσκολα εφαρμόζεται. Υστερεί σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία και προκαλεί διάρροιες.
ΣΧΟΛΙΟ: Βασίζεται στη μονοφαγία και στον αποκλεισμό πολλών ομάδων τροφίμων. Έτσι, δεν καλύπτονται οι καθημερινές ανάγκες σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Επιπλέον, δεν μπορεί να εφαρμοστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, εφόσον η έλλειψη βασικών θρεπτικών συστατικών προκαλεί έντονη κόπωση στα άτομα που την ακολουθούν. Επίσης, η υπερβολικά αυξημένη κατανάλωση φρούτων αυξάνει τον κίνδυνο για διάρροια. Ο συγκεκριμένος τύπος δίαιτας έχει ως αποτέλεσμα την γρήγορη επαναπρόσληψη βάρους, λόγω του χαμηλού θερμιδικού περιεχομένου (800-1000 kcal), που οδηγεί σε αυξημένη απώλεια μυϊκού ιστού. Καθώς δεν υπάρχουν μερίδες, είναι δύσκολο για κάποιον να υπολογίσει μετά τις 35 ημέρες, την ποσότητα της τροφής που θα πρέπει να καταναλώσει για να διατηρήσει το βάρος του. Η φιλοσοφία της Maze δεν είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη. Η απώλεια από τη συγκεκριμένη δίαιτα οφείλεται σε χαμηλή πρόσληψη θερμίδων, καθώς η μονοφαγία της δίαιτας δεν επιτρέπει την κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων φαγητού κατά τη διάρκεια μιας ημέρας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ www.logodiatrofis.gr

Author: Care24.gr

Share This Post On